Mituri şofereşti

Că tot veni vorba de maşini în ultimu’ articol, hai să dezbatem şi nişte mituri d’ale şoferilor (mai ales autohtoni). Unele au un mic sâmbure de adevăr, altele n’au nici cea mai mică legătură cu realitatea:

1. O maşină cu motor mic consumă mai puţin decât una cu motor mare.  Desigur, dacă maşina stă pe loc, motorul mai mare consumă mai mult decât ăla mic. Însă în practică, la acelaşi model de maşină, cu aceeaşi greutate, un motor mai mare tinde să consume mai puţin, pentru că plaja cuplului maxim este considerabil mai mare.

2. Consumul scade dacă maşina merge cu motorul subturat. Şi asta are un sâmbure de adevăr…adică ideal ar fi să mergi cu maşina la relanti, da’ asta, aproape la orice maşină, în treapta a cincea, ar insemna o viteză de 35-40 km/h. Şi ar fi economică doar în cazul în care drumul e drept, fără pic de pantă, pentru că în cazul în care încerci să urci o pantă cu motorul subturat, sau să accelerezi puţin, acesta va consuma mai mult decât bruma pe care ai economisit’o subturându’l. În plus, scurtezi considerabil viaţa motorului cu o asemenea practică!

3. Maşinile cu motor Diesel sunt mai fiabile. Desigur, dacă vorbim de camioane sau locomotive. La autoturisme ‘câştigi’ faţă de acelaşi model de maşină cu motor pe benzină după cel puţin 50.000 km (în unele cazuri chiar peste 100.000). La noi mitul ăsta a rămas de pe vremea când se găsea motorină de contrabandă pe toate gardurile.

4. Motoarele Diesel sunt mai puternice decât cele pe benzină. Total fals. Comparaţie: VW 1, 9 TDI, 29-81 kw vs. VW 1,8 R4 16v 95 kw. De observat că deşi este sensibil mai mic şi nu are turbosuflantă, motorul pe benzină este ceva mai puternic (acelaşi motor cu turbosuflantă ajunge la 210 kw).

5. Cauciucurile puţin dezumflate îţi oferă mai multă aderenţă. Deşi, în teorie o suprafaţă de contact mai mare între cauciuc şi asfalt ţi’ar oferi mai multă aderenţă, în practică presiunea scăzută din pneuri nu va mai fi în măsură să transmită la fel de bine greutatea maşinii pe asfalt, deci ce iei pe mere dai pe pere! În plus pierzi la factorul stabilitate, întrucât un talon al cauciucului moale şi îndoit nu îţi oferă aceeaşi rigiditate ca unul ferm. Şi colac peste pupăză, în curbe va avea tendinţa de a ieşi de pe jantă!

6. ABS’ul scurtează distanţa de frânare. De fapt în multe situaţii (nu în toate) ABS’u’ poate mări considerabil distanţa de frânare, însă oferă un avantaj enorm prin faptul că îţi oferă control asupra direcţiei.

7 Maşinile şoferilor înceşi devin şi ele încete. De fapt şi asta are un sâmbure de adevăr. La unele maşini ECU ‘învaţă’ stilul de condus al şoferului şi îşi optimizează resursele pentru acel stil de condus. La celelalte maşina devine mai lentă ca urmare a depunerilor de calamină, arderilor incomplete, etc (care îngustează diametrele supapelor, etc).

Mai aveţi altele?

Author: Florin RUSANU

Responsabil cu împins aeru' pe talentirosit.ro şi heităr profesionist. Genul care nu se ferește de cuvinte și te evacuează de urgență din balonu' tău de săpun.

Scrie un comentariu: